Empatia vahvuutena sisältö- ja SEO-työssä

Kuivattu kukkaseppele rouhealla tiiliseinällä luonteenvahvuuksia kuvastamassa.

Miksi puhun niin paljon trendisana empatiasta tavassani tehdä sisällöntuotanto- ja SEO-töitä?

Siksi, että yllätyin vähän itsekin sen voimasta.

Mikä on yksi voimakkain tönäisy syvään päätyyn itsensä kehittämisen ja ymmärtämisen suhteen? Väittäisin, että yrittäjyys.

Monikohan yrittäjä on polkunsa alussa osannut kuvitella, millaiselle omien vahvuuksien, kykyjen toimintatapojen, arvojen ja “perus” itsetuntemuksen tielle sitä lähteekään! Minä en ainakaan osannut.

Oivalluksia itsestä, tavastani tehdä töitä, toiveista oman yrittäjyyden ja tulevaisuuden suhteen pulpahtelee itselleni koko ajan, koska matka on vasta alussa. Eikä se varmasti koskaan ole missään tietyssä määränpäässä.

Empatia itseä ohjaavana ominaisuutena

Yksi tärkeimmistä oivalluksistani on ollut se, että empatia ohjaa mua tosi vahvasti. Ihmisenä yleisesti, mutta myös yrittäjänä. Itse asiassa se on tainnut aina olla itselleni voimakas ohjaava tekijä.

Kun olin teininä kesätöissä vuodeosastolla työtodistukseeni kirjoitettiin, että olin hyvin empaattinen työssäni vanhusten kanssa. Kohautin vain olkiani tälle silloin.

Aikuisena empaattinen taipumus on välillä tuntunut jopa taakalta. Jään pyörittelemään asioita ja etsimään ratkaisuja välillä liiankin syvällisesti.

Miten siis kääntää empatia keskeiseksi vahvuudeksi työssä?

Voiko empatia todella olla “kyky”?

Tällaisen kelan pisti liikkeelle @vahvuuttayrittajyyteen Instagam-tilin takana vaikuttava väikkäriopiskelija Jetta Kari, jonka ohjauksessa sain reilu vuosi sitten tehdä kuuden eri vahvuudenlajin kartoituksen itselleni.

Empatiakyky nousi esiin yhtenä luontaisista kyvykkyyksistäni. En ollut ajatellut sitä niin, kyvykkyytenä.

Sittemmin eräs asiakaspalaute vahvisti, että empatia todella on tärkeimpiä vahvuuksiani työssä. En ollut ajatellut, että mulla olisi erityistä kykyä asettua isoissakin kokonaisuuksissa samantien asiakkaiden ja näiden asiakkaiden asemaan. Hahmottamaan aitoja tarpeita ja näihin sopivia ratkaisuja, joissa dataakin voi hyödyntää empaattisesti.

Tämä on oivallus, joka vahvistaa uskallusta toimia omalla tavalla, omana itsenä.

2024 on empatian vuosi

Itse asiassa, vaikka empatia onkin ollut varsinainen trendaihe bisneksessä, mä uskon, että vuosi 2024 tulee olemaan todellinen empatian esiinmarssin vuosi.

Vielä kuluvana vuonna nähty murros digimarkkinoinnissa – etenkin hakukoneoptimoinnissa ja tekoälyn hyödyntämisessä – tulee aivan varmasti luomaan aivan uudenlaista aitouden ja empatian kaipuuta sisältöihin.

Vähemmän siloiteltua, ylioptimoitua, geneeristä tai trendaavaa. Enemmän aitoa, merkityksellistä, persoonallista sisältöä. Sellaista, joka resonoi autenttisuudellaan, ja joka tavoittaa oikeat ihmiset olemalla autentti. Bring it on, empatian vuosi!

Arkiset ominaisuudet ja taipumukset vahvuuden jalustalle

Yksi juttu vielä vahvuuksista, koska suosittelen niiden kartoittamista kaikille. Se on niin kiinnostava sukellus itseen ja omiin luontaisiin, jopa arkisiin tapoihin toimia ja ajatella. Miten voimaannuttavaa onkaan pohtia, miten niitä voisi hyödyntää omina vahvuuksina.

Yhtenä luonteenvahtuutena omassa kartoituksessani nousi esiin kauneuden ja erinomaisuuden arvostus. Tuntui jälleen yllättävältä, että tällainen voi olla “tunnistettu” vahvuus. Mutta alan hiljalleen oppia, miten hyödyntää sitäkin muiden vahvuuksien ohella.

Eläköön jokseenkin epäsuomalainen tapa hahmottaa ja hyödyntää omia vahvuuksia! Ja eläköön empatian vuosi!

Edellinen
Edellinen

Ovatko oikein valitut avainsanat (enää) avain onneen?

Seuraava
Seuraava

Sielukas sisältö — mitä tarkoitan sillä?