Ovatko oikein valitut avainsanat (enää) avain onneen?

Mikä on tärkeintä hyvissä verkkosivusisällöissä, kun hakukoneiden toimintalogiikka elää jatkuvasti? Mikä on avainsanojen merkitys?

Tekoälyn “jyrätessä” ja Googlen päivittäessä “vaatimuksiaan” hyville sisällöille hengästyttävää vauhtia, ovatko avainsanat edelleen The Juttu? Onko joku muu tärkeämpää? Tässä yksi, mielestäni aika inspiroiva teoria.

Ensinnäkin, vastaus otsikon kysymykseen: on ja ei.

Oman kokemuksenikin pohjalta avainsanoiksi verkkosivujen sisältöihin päätyvät yllättävän usein sellaiset avainsanat, jotka eivät olekaan juuri niitä termejä, joilla tärkeät kohderyhmät etsivät kyseistä sivustoa, tuotetta tai palvelua. Ostopolun eri vaiheissa etenkin. Hakuintentio on siis hakusessa (pun intended).

Seuraus on luonnollisesti se, että sivusto tai jokin tietty verkkosivun sisältö ei tavoita — ainakaan tarpeeksi hyvin — juuri sitä yleisöä, joka sen juuri tietyllä hetkellä todella haluaisi löytää. Sisällön potentiaali menee siis osin hukkaan.

Kyllä, oikein valitut, kohderyhmän hauissaan oikeasti käyttämät avainsanat ovat siis edelleenkin avain onneen. Mutta vain yksi monista ja osana kokonaisuutta.

Huom! Tässä jutussa keskitytään vain verkkosivujen sisältöihin, joten avainnippu on sentään hieman pienempi ja hallittavissa oleva kokonaisuus.


Oikeat avainsanat and then some

Kolikon toinen puoli, eli miksi sitten oikein valitut avainsanat ei riitä.

Sisällön pitää olla laadukasta ja relevanttia, senhän ymmärtää jokainen.

Googlen ohjeistus laadukkaalle sisällölle pohjaa pitkälti kirjainyhdistelmään E-E-A-T, joka tulee sanoista experience, expertise, authoritativeness ja trustworthiness.

Keskeistä siis on, että verkkosivun tekstisisältö tarjoaa kävijälle lisäarvoa: se tarjoaa vinkkejä, uusia näkökulmia, jotain aidosti kiinnostavaa, todellista.

Luotettavasti ihmiselle, ei hakukoneelle kirjoitettuna ja helposti lähestyttävänä kokonaisuutena tarjoiltuna.


Miten yhdistää oikeat avainsanat ja Googlen laatuvaatimukset hyväksi sisällöksi?

On totta, että yllä mainittuja asioita voi saada mukaan sisällöntuotantoon tekoälyn avulla. Syvällisen avainsanatutkimuksen avulla valitut, oikeat avainsanat voi toki sisällyttää promptiin ChatGPT:lle ja saada helposti kelpo verkkosivusisältöä.

Käytän itsekin sitä ideointiin ja tekstisisällön nyanssien pallotteluun, mutta en ole vielä kelpuuttanut sitä paljonkaan sitä pidemmälle.

Luen nimittäin Googlen ohjeistuksen riveiltä ja rivien välistä jotain muutakin.

Mitä tulee mieleen näistä, ohjeistuksesta poimituista ilmaisuista: original, insightful, beyond the obvious, avoid exaggerating, share with a friend, the author, an enthusiast, people-first, no trending topics?

Itselleni päällimmäisenä mieleen tulee inhimillisyys. Ja se, mikä on aidosti kiinnostavaa.

Oma asiantuntemus + kokemus ja näkemys + intohimo ja luovuus + oikeat avainsanat.

Siinä se on.


Tuloksellista yhteyttä, ei vain liikennettä

Sinänsä mikään ei ole radikaalisti muuttunut. Oikeat avainsanat ovat edelleen keskiössä, osana omanlaisenaan erottuvaa kokonaisuutta. Ne ovat dataa, jonka kuuluukin ohjata kaupallista sisällöntuotantoa.

Mutta… Mä uskon, että nyt — enemmän kuin koskaan — toimivissa sisällöissä nähdään autenttisuuden, ihmisyyden ja ihmisten, kokemuksen (jee, boomeriuskin on arvokasta!), kiinnostavuuden, inhimillisen luotettavuuden, jopa erilaisuuden ja tietyillä aloilla henkilöbrändien esiinmarssi.

Avainsanatutkimuksen pohjalta tuotettu aito, kokemuspohjainen, vakuuttava mutta omalla tavalla tyylikäs sisältö on voittava resepti toimiviin verkkosivusisältöihin. Se luo toimintaan johtavaa yhteyttä tärkeisiin kohderyhmiin, ei vain verkkosivuliikennettä.

Tämä “teoriani” perustuu omaan SEO-työhön, aiheeseen liittyvien ilmiöiden ja muiden SEO-asiantuntijoiden sekä muun muassa Amerikassa testivaiheessa olevan, Googlen generatiiviseen tekoälyyn (SGE) pohjautuvan hakuominaisuuden vaiheiden seuraamiseen. Jännän äärellä ollaan!


Seuraava
Seuraava

Empatia vahvuutena sisältö- ja SEO-työssä